Co to jest czas? - Stanisław Bajtlik

  Рет қаралды 842,178

Wszechnica FWW

Wszechnica FWW

6 жыл бұрын

Wszyscy posługujemy się czasem, ale nikt nie wie, czym jest czas - mówił dr Stanisław Bajtlik podczas wykładu w Kawiarni Naukowej 1a. Astrofizyk podjął się przybliżenia słuchaczom własności czasu oraz wyjaśnienia, w jaki sposób wiedza o tych własnościach przekłada się na praktyczne zastosowanie.
Znajdź nas:
kzpost.info
WszechnicaFWW1/
anchor.fm/wszechnicaorgpl---h...
anchor.fm/wszechnica-fww-nauka
wszechnica.org.pl/

Пікірлер: 857
luca0311
luca0311 8 ай бұрын
Już nie trzeba chodzić na wykłady na wyższe uczelnie zebymic posłuchać mądrych ludzi. Dziękuję.
Michal Majsiewicz
Michal Majsiewicz 2 ай бұрын
To prawda są też świetne materiały dostępne.
Motaz Solh
Motaz Solh 6 жыл бұрын
58 minut minęło jak 10 :-) Genialny człowiek! Oby jak najwięcej takich!
McGoris Polska
McGoris Polska 3 жыл бұрын
To może oddal się od tej czarnej dziury :)
Igor Sadowski
Igor Sadowski 2 жыл бұрын
Dziękujemy Państwu za brak reklam podczas wykładu.
vuyek 78
vuyek 78 6 жыл бұрын
dr Bajtlik w doskonałym, czytelnym stylu. Mistrz popularyzacji.
Mariusz
Mariusz 2 жыл бұрын
@Piotr Ang Żeby wiedzę na takim podstawowym poziomie miał ogół społeczeństwa to byłoby bardzo dobrze. No a tak to zawsze znajdzie się jakiś malkontent, który znajdzie źdźbło...
Andrew Paczuski
Andrew Paczuski 4 жыл бұрын
Dobry dla dzieci, jak to sam stwierdzyl na poczatku.
Andrzej Kapera
Andrzej Kapera 4 жыл бұрын
@Sielscore Autor podręcznika dla szkół .Wykład też jest taki .
Piotr Ang
Piotr Ang 4 жыл бұрын
"Popularyzacji", to faktycznie mistrz. Gorzej z precyzją. Podobną "mistrzynią popularyzacji" informacji wszelkiej maści jest pani Dziunia z mięsnego - wszystko mówi o wszystkim, tylko rzadko kiedy zgodnie z rzeczywistością :)
Sprszrbr
Sprszrbr 5 жыл бұрын
Tough crowd
Akracjusz
Akracjusz 5 жыл бұрын
Panie profesorze, "Czas to jest coś czego nam ciągle brakuje!" ;-)
Ela Piolunowska
Ela Piolunowska 2 ай бұрын
Ale fajnie powiedziane i miłe poczucie humoru
Zdzislaw
Zdzislaw 2 жыл бұрын
Niektorzy maja go nadmiar !!😀😀
Mikołaj Kawczyński
Mikołaj Kawczyński 6 жыл бұрын
Te wykłady są bardziej treściwe i merytoryczne niż wysokobudżetowe programy w Discovery.
Kamil Novac Gaming
Kamil Novac Gaming 2 жыл бұрын
ambitne i treściwie się nie sprzedaje masowemu odbiorcy - im większa grupa, tym niższa średnia jej inteligencja i pospolite gusta ;-)
mam_same_mierne
mam_same_mierne 3 жыл бұрын
@Mścisław Chrząszcz Zgadzam się z Tobą w cholerę czyli absolutnie.
Abcde Zxyz
Abcde Zxyz 3 жыл бұрын
Takie były kiedyś uczelnie, tacy byli profesorowie - nie z tytułu, a z samej pasji do nauki, taka była kiedyś nauka. Dzisiaj uczelnia to wdrożyć wiedzę jak w fabryce taśmowo i do pracy bo PKB i inne słupki wzrostu gospodarczego muszą być dodatnie. Kadra naukowa robi po prostu pustaczki, które mają zasilić szeregi ludzi co muszą dużo wiedzieć i robić trudne rzeczy, ale najlepiej nie myśleć. Nie dba się o jakość i światłość umysłów.
Adrian Optimus
Adrian Optimus 3 жыл бұрын
@Mścisław Chrząszcz Zgadzam się w stu procentach. Discovery skomercjalizowało się do reszty i puszcza gówno pokroju trudne sprawy czy pamiętniki z wakacji na TVN. Na Planete można jeszcze obejrzeć ciekawe rzeczy. A jakieś wysypiska czy gorączki złota na Discovery obrazują tylko jak społeczeństwa głupieją skoro takie gówno ma największą oglądalność.
Wojciech Barbapapa
Wojciech Barbapapa 4 жыл бұрын
Masz rację, ale dr powinien wziąć udział w konkursie na najprzystojniejszego mężczyznę na świecie:)) Błahahahahaha
IFS1984
IFS1984 6 жыл бұрын
Gigantycznie cenię takich ludzi. Umiejętność dzielenia się swoją wiedzą z innymi to jest dar.
Piotr Ang
Piotr Ang 2 жыл бұрын
Bardzo lubię wykłady dra Stanisława Bajtlika. Ma wyrazisty styl mówienia: poprawną, staranną dykcję i nieco mocniej, niż standard, zróżnicowaną intonację. Świetnie się tego słucha.
lessless.
lessless. 4 ай бұрын
Super wykład! To powiedzenie chyba powinno być „(..)TAKIEJ samej rzeki”, bo to zawsze jest TA sama rzeka chyba ze zmieni nazwę :) uszanowanko!
polski krab
polski krab 2 жыл бұрын
Bardzo, ale to bardzo interesująco opowiedziane o NICZYM... no bo co to jest czas - nikt nie wie. Dziękuję - zachwycił mnie ten wykład zarówno treścią jak też formą.
pomorzanka
pomorzanka 2 ай бұрын
Czas to moment, i, jego droga, razy szybkosc
Michal Skrzypek
Michal Skrzypek 6 жыл бұрын
Świetny, klarowny wykład.
borysczad1125
borysczad1125 4 жыл бұрын
czas poświęcony na ten film nie był czasem straconym
Wielki Inkwizytor
Wielki Inkwizytor 3 жыл бұрын
Mądrego człowieka , aż miło posłuchać.
Łukasz Radziszewski
Łukasz Radziszewski 6 жыл бұрын
Super! Ostateczne porównanie było wspaniałym zakończeniem. :)
Irele
Irele 2 ай бұрын
Piękny wykład o czasie, serdecznie dziękuję , Pozdrawiam 🌞
Eugeniusz Kobus
Eugeniusz Kobus 2 ай бұрын
Po 6latach na głównej i nie żałuję, że sprawdziłem. Wiedza i umiejętność prowadzenia, jest u Pana zachwycająca. Zachęciło mnie by poznawać fizyke bardziej ;)
LESS
LESS 4 ай бұрын
Świetna prezentacja, z humorem i ciekawie przekazaną wiedzą. To był dobrze upłynniony czas! Dziękuję 🙂
maro15551
maro15551 2 жыл бұрын
Super posłuchać można coś bardzo ciekawego, dużo lepsze niż telewizja.
Grzegorz Niedostatek
Grzegorz Niedostatek 2 жыл бұрын
Coś niesamowitego, dziękuję za przyjemność obejrzenia tego nagrania😊
Ewa Redlewska
Ewa Redlewska 5 жыл бұрын
Fantastyczny wyklad, dziekuje
Agata Mendes
Agata Mendes Жыл бұрын
Fantastyczny wykład! 🙌
Astronarium
Astronarium 5 жыл бұрын
Super wykład :-) Zachęcamy także do obejrzenia odcinka Astronarium o czasie, w którym występuje m.in. właśnie dr Bajtlik - kzpost.info/ex/gKl50NGky52aq7M/bejne
ssprz
ssprz 5 ай бұрын
Świetny wykład,widać pasję
Mateusz Pawlik
Mateusz Pawlik 4 жыл бұрын
Świetny wykład, świetne prowadzenie!
JURI JUR
JURI JUR 2 жыл бұрын
To się słucha i rozumie , BRAWO coś wspaniałego !
Aaa Ccc
Aaa Ccc 4 ай бұрын
Im więcej odkrywamy tym bardziej zdajemy sobie sprawę jak mało jeszcze wiemy.
Tylko Grecja
Tylko Grecja 4 жыл бұрын
Pan Bajtlik to geniusz dydaktyki . Więcej !!!!
Paul
Paul 2 жыл бұрын
Ciekawy wykład. Dziękuję.
Lego House
Lego House 6 ай бұрын
❤️🤗🥇🤗❤️ mistrzowski wykład
Adventure Expedition
Adventure Expedition 2 жыл бұрын
Wspaniały wykład Wielkie brawa
Stanisław Kowalczyk
Stanisław Kowalczyk 2 жыл бұрын
Fitness dla mózgu. Świetne wykłady.
Piotr Jun
Piotr Jun 3 ай бұрын
Dziekuje
Arkadiusz Przybylski
Arkadiusz Przybylski 2 ай бұрын
Już dawno nikt nie zrobił na mnie takiego wrażenia, jak ten człowiek.
Jan Kowalski
Jan Kowalski 3 жыл бұрын
Gratuluję roli w Batmanie, fantastyczna kreacja :)
Tobik77
Tobik77 2 жыл бұрын
Pingwin xd
Milicja Obywatelska
Milicja Obywatelska 7 ай бұрын
Jak zwykle rewelacja!
G P
G P 2 жыл бұрын
Bardzo Panu dziękuję za ten wykład.
edward lewandowski
edward lewandowski 11 ай бұрын
Zawsze ciekawie i merytorycznie 🎇🤚 wszystkim zdrowia i good luck ☘️
Daiva Darpana
Daiva Darpana 2 жыл бұрын
Czas jest *dosłownie* wszystkim co istnieje a mierzy się go za pomocą wybranych zmian (ruchu), które istnieją w kreacji.
supman pl
supman pl 3 жыл бұрын
Po prostu wspaniały! I wykład i wykładowca! Wielkie podziękowania Panie doktorze!
KanTrocero
KanTrocero 2 ай бұрын
Piękny finał. Normalnie jak Hitchcock buduje napięcie, aby na końcu zszokować widza i zostawić go z masą pytań i dziwnych refleksji. Mistrzostwo.
Krzysztof Zbroszczyk
Krzysztof Zbroszczyk 2 жыл бұрын
Fantastyczny wykład - dziękuję :)
BARBARA RYMDZIONEK
BARBARA RYMDZIONEK 10 ай бұрын
Chociaż oglądam to po raz pierwszy, autorytatywnie stwierdzam, że to świetny, klarowny wykład. Dziękuję Panu, Panie Profesorze.
Piotr S-a
Piotr S-a 2 ай бұрын
Świetny wykład. Czas upłynął przyjemnie i nie przeciekał przez palce 🙂
testy
testy 4 жыл бұрын
Super.Wielkie dzięki!!!
Andy
Andy 4 жыл бұрын
Świetny wykład! Dziękuję
Patryk Wys
Patryk Wys 5 жыл бұрын
Dzieki temu wykładowi, a raczej jego ostatnim minutom, uświadomiłem sobie, że życie we wszchświecie( na innych planetach), jest niuniknione. Najbliższe odebranie sygnału od obcych, jest tylko kwestią czasu. Zważywszy na odległości pewnie nie prędzej niż za parę tysięcy lat... Niemniej jednak, świadomość tego i tak jest pokrzepiająca.
themagda11223344
themagda11223344 6 жыл бұрын
Mówi pan tak ciekawie i zrozumiale ,a do tego jest to tak wciagające ze nie poszłam na obiad bo sie nie mogłam oderwać od tego filmu, teraz zobaczę inne pana filmy.
Johnny English
Johnny English 3 ай бұрын
Zjadłaś juz coś?
Zdzislaw
Zdzislaw 2 жыл бұрын
@Tom R przypadkiem ktory jest regula w chaosie !!😀😀
Tom R
Tom R 4 жыл бұрын
Nie pójściem na ten obiad zmieniłaś swoją przyszłość, bo gdybyś nie oglądała a poszła na ten obiad to innaczej potoczył by Ci się dzień a ja bym tego w życiu nie napisał więc niestety czas=0 ,bo mogłaś w chwili pędu X zrobić wszystko lecz zmieniłaś kierunek bytu i zamiast zjeść oglądałaś. Zmieniłaś swoją zaplanowaną przyszłość z punktu=0 czyli: 0 w danym kierunku...🙂 Dzięki temu Twój i mój kierunek się zetknęły a to oznacza,że wszystko jest chaosem. Hahaha.
Piotr Ang
Piotr Ang 4 жыл бұрын
... jednym słowem mistrz odchudzania.
Tym Czasowe 6
Tym Czasowe 6 6 жыл бұрын
Moja definicja czasu w bardziej opisowej formie: Wyobraźmy sobie, że została wystrzelona strzała. Na skutek ruchu strzała ta zmieniła w przestrzeni położenie i z punktu A znalazła się w punkcie B. Odległość między dwoma punktami jest równa np. średnicy atomu wchodzącego w jej skład lub jednego kilometra, jak kto woli. Sam fakt zmiany położenia strzały lub jedynie atomu wchodzącego w jej skład może być mierzony miarą zwaną czasem. Miara ta mierzy sam fakt powstania/zaistnienia, na skutek ruchu, zmiany położenia materii (strzały, jej atomu itd.). Tak na prawdę czasu się nie mierzy, to czas jest miarą. Miara ta służy nam do określania zaistniałych w otaczającym nas wszechświecie zmian położenia wybranych przez nas dowolnych porcji materii i energii, czyli wszystkiego co istnieje, począwszy od najmniejszych możliwych do wyodrębnienia porcji energii, poprzez cząstki elementarne, komórki, wahadło w zegarze, pulsary aż do całych galaktyk, a nawet wszechświata, który pewnie także porusza się, a tym samym zmienia położenie względem czegoś innego. Czas jest wyznacznikiem nawet nie tyle samego ruchu, a bardziej samego faktu zaistnienia zmiany położenia składowych wszechświata względem innych składowych, w wyniku ruchu; a fakt zmiany położenia składowych wszechświata względem innych składowych jest wyznacznikiem czasu. Dzięki takiej definicji czasu, zagadki takie jak dylatacja czasu, czyli dylatacja miary służącej do mierzenia zachodzących zmian, podczas ruchu oraz zrozumienie modularnej natury przestrzeni, bo ewidentnie ma budowę modularną - na co wskazuje dylatacja grawitacyjna miary zmian zwanej czasem, stają się dużo prostsze.
Andrzej Niemrawski
Andrzej Niemrawski 3 ай бұрын
@Wojciech Woźniak Gdybys wiedział, że zrobisz błąd ortograficzny, to byś go nie zrobił, a zrobiłeś dwa i to ciężkiego kalibru, aż odbiera to, na przykład laikowi, wiarę, w to, że wiesz co piszesz.
6czarnykot6
6czarnykot6 2 жыл бұрын
@Adam Trojak @Planeta Filozofii Proszę mnie poprawić jeśli się mylę, ale zarówno zagięcie czasoprzestrzeni jak i samo istnienie czasoprzestrzeni nie zostało zaobserwowane, a jest jedynie teorią. Teoria może być błędna lub nie. Dopóki nie zostanie udowodniona jej prawdziwość dopóty nie można się na niej opierać. Jak można zarzucać podanej wyżej definicji czasu to, że się nie zgadza z nieudowodnioną przez nikogo teorią? Przecież nie musi. Musi się zgadzać z udowodnionymi prawami, faktami, obserwacjami rzeczywistości.
Adam Trojak
Adam Trojak 2 жыл бұрын
@Marcin wiem że minął rok ale teraz czytam komentarz. I zastanawiam się w jaki sposób obliczmy zagięcie czasoprzestrzeni i czy jeśli coś takiego się oblicza to czy naprawdę jest to zagięcie czasoprzestrzeni czy po prostu jest to coś co jest tak nazywane bo proces zachodzący nie jest dokładnie zbadany? w Sensie że kiedyś ludzie myśleli że ziemia jest płaska bo nie rozumieli wszystkich zjawisk jakie zachodzą i źle je interpretowali? i czy możliwe jest że to co nazywamy zagięciem czasoprzestrzeni jest czym innym i my to błędnie interpretujemy i wówczas wyciągamy złe wnioski?
Jacek Sobik
Jacek Sobik 4 жыл бұрын
@Wojciech Woźniak dokladnie, czas jest miarą trwania procesow, czyli bez procesu nie ma czasu.
Marcin
Marcin 4 жыл бұрын
@Wojciech Woźniak Potrafimy obliczyć i taka jest natura świata na kwantowym poziomie. Pogódź się z tym.
Stanisław K
Stanisław K 2 жыл бұрын
Genialny wykład Profesorze !!!!!
Wojciech Turek
Wojciech Turek 3 ай бұрын
Swietny wykład nauczyłem się czegoś nowego Dziękuje Wpada subskrybcji
Lightning Jack
Lightning Jack 5 жыл бұрын
Dużo ciekawych i wartościowych rzeczy. Pozdrawiam.
rebel rebel
rebel rebel 3 жыл бұрын
A i można słuchać dla wiedzy i przyjemności
Adam Pisca
Adam Pisca 6 жыл бұрын
Lubie Pana sluchac profesorze :)
Piotr Ang
Piotr Ang 4 жыл бұрын
Panią Gienię z parteru też ludzie lubią "słuchać", a ona też potrafi przyjemnie "gadać". I nawet jej opowieści różnej treści także od czasu do czasu zbliżają się - czasem bardziej, czasem mniej - do rzeczywistych faktów. Całkiem jak w pogadance pana doktora :)
Adam Stanislaw
Adam Stanislaw 2 жыл бұрын
Coraz to nowe obserwacje dokonane w kosmosie tłumaczone Teorią Wielkiego Wybuchu ,doprowadziły w końcu do wniosku ,że Wszechświat zbudowany jest w ponad 90% z cząstek o których nic nie wiemy. Stawia to znak zapytania o sensowność stosowania TWW. Przypomina to w dużym uproszczeniu postulowane pojęcie Eteru do wytłumaczenia rozchodzenia się fali elektromagnetycznej w próżni.
Karol Żak
Karol Żak Жыл бұрын
Szacun - prawdziwy naukowiec!!!
Nikczemna Symulakra
Nikczemna Symulakra 2 жыл бұрын
Zawsze mnie intrygowało subiektywne poczucie upływającego czasu względem jego pomiaru zewnętrznego (bo nie tutaj tego słowa na "o"). A dokładniej frapuje mnie jedna rzecz, co zresztą pojawiło się w wykładzie, lecz z przeciwległego końca człowieczej metryki. Doktor wspominał, że dzieciom zwykle "dłuży" się w czasie.. Z wiekiem natomiast, człowiek odczuwa jakby błyskawiczny upływ czasu, jak gdyby realne przyśpieszenie ("przecież to i owo było tak niedawno!"). Bardzo ciekawe zjawisko zachodzi jednak w momentach o wyjątkowo intensywnym - dla nas (subiektywnie) - przebiegu i ewentualnej konsekwencji. Pomyślmy, co najczęściej odczuwa się w chwilach, gdy uczestniczymy np. w samochodowej kolizji albo - dla bardziej prozaicznej ilustracji - kiedy widzimy, jak nasz telefon wskutek roztargnienia wpadnie za ułamek sekundy do wody.. Odczuwamy sytuację jakby działa się w zwolnionym tempie, niemal poklatkowo - a to niezależnie od wieku. Analogiczna sytuacja zachodzi podczas snu: tzw. marzenia senne odczuwane są niczym filmy pełnometrażowe, podczas gdy zewnętrzne opomiarowanie wskazywałoby zaledwie na krótką formę (że użyję metafory). A wiemy skądinąd, że aktywność mózgu (czynnościowe EEG) podczas snu jest dużo większa niż podczas czuwania. Czy zatem szybka praca mózgu (dzieci, sytuacja krytyczna, sny) implikuje wrażeniem "rozciągnięcia" czasu, a wolniejsza jego aktywność (starszy mózg, okresy tzw. czuwania) skutkuje odczuwaniem zawrotności jego tempa?
Kuba Nowak
Kuba Nowak 2 жыл бұрын
super wykład!!
jura fest
jura fest 2 ай бұрын
Dobrodziejstwo przekazu mądrego słowa. Dziękuję
marian szarf
marian szarf 2 жыл бұрын
Znalazłem CZAS na wysłuchanie tego wykładu.
Michał Kargul
Michał Kargul 4 ай бұрын
Dobry wykład. Dziękuję
Łukasz Długajczyk
Łukasz Długajczyk 11 ай бұрын
Świetny wykład.
Paweł Hems
Paweł Hems 3 жыл бұрын
Jedyny człowiek z doktoratem, do którego nie wstyd i nie przesada, by zwrócić się per profesorze. Niesamowity człowiek
gkajtek
gkajtek 2 жыл бұрын
Aktualnie akademia i tytuły naukowe są nic nie warte, gdyż zostały przejęte prze politykę i granty :/
grubyeti
grubyeti 6 жыл бұрын
czytałem gdzieś , że dokładniejsze od zegarów atomowych są obserwacje błysków pulsarów , o czy nie było mowy
Radosław Kiściński
Radosław Kiściński 4 жыл бұрын
Ładnie opowiedziane. Brak jednak jest odpowiedzi na pytanie : co to jest czas ?
Fruity Damian
Fruity Damian 2 жыл бұрын
No nie ma go. Tak jak by zapytać czym jest różowy jednorożec
zaklinacz70
zaklinacz70 2 жыл бұрын
4 lata ` poslizgu` ale warto bylo obejrzec i posluchac Pana Stanislawa - podziwiam wiedze :)
Mariusz Oleskiewicz
Mariusz Oleskiewicz 2 жыл бұрын
Wykład super !
Darek Glab
Darek Glab 3 жыл бұрын
Mistrz! bardzo ciekawie prawi...polecam!
krystyna palczynska
krystyna palczynska 5 жыл бұрын
swietny wyklad
Daniel 125cm3
Daniel 125cm3 3 ай бұрын
Fantastyczny wykład 😉
Dodatki do Minecrafta
Dodatki do Minecrafta 2 ай бұрын
Co to jest czas? coś co tracimy oglądając ten materiał, dziękuje za uwagę
tequila Pantequila
tequila Pantequila 2 жыл бұрын
fantastyczny wykład....
Klaudyna Czaja
Klaudyna Czaja 2 ай бұрын
Zasypiam przy tym od tygodnia i wciąż nie obejrzałam do końca. Uwielbiam.
Przemek Kłak
Przemek Kłak Ай бұрын
No to musi cię to naprawdę ciekawić xd
Paulina Almeida
Paulina Almeida Ай бұрын
Moja metoda
Marek Piela
Marek Piela 5 жыл бұрын
Mówi doskonale. Uwielbiam go
Muszka Ovocówka
Muszka Ovocówka 6 жыл бұрын
Mi natomiast podoba się definicja "Tempus est pecunia" :)
pitdul
pitdul 2 жыл бұрын
Jestem ciekaw dlaczego czas w przeciwieństwie do innych miar nie dzieli się na 100.
Jolanta Tokarz
Jolanta Tokarz 3 ай бұрын
Hmm, ciekawe. Ciekawe, że zadajesz to pytanie tutaj a nie poszukasz sam informacji. Przecież masz internet "w ręku", to sobie wpisz do wyszukiwarki to pytanie i uzyskasz odpowiedź. Polecam stronę poszukiwacze-skarbów. 😉
boleczzz
boleczzz Ай бұрын
Można słuchać bez końca :)
Waldemar Ożóg
Waldemar Ożóg 5 жыл бұрын
Jeśli zostaniesz kroplą wody która wpadnie do rzeki w Zakopanym to po 10 dniach wylądujesz w Bałtyku, to dlatego nie można wejść do tej samej rzeki . Dodatkowo to nie jest ta sama woda (te kropelki które wpadają do rzeki pochodzą z innego miejsca im dłużej po deszczu tym dalej od rzeki pochodzi woda (jest bardziej zanieczyszczona)).
Leszek Walinowicz
Leszek Walinowicz 2 ай бұрын
Świetny i przekonujący wykład !!!
Rafał Przybyła
Rafał Przybyła 2 жыл бұрын
Super wykład. Pozdrawiam Pana
Baby Blue
Baby Blue 3 ай бұрын
Czas jest, gdyż potrzebny jest Miłości 💫😉🥂
Joanna K.
Joanna K. 2 жыл бұрын
Genialny człowiek
CHEM RAP
CHEM RAP 3 ай бұрын
Super wykład. Dziękuję!
roman bar
roman bar 3 жыл бұрын
BRAWO MISTRZU !!!
Piłkarska Karykatura (gremba nożna)
Piłkarska Karykatura (gremba nożna) Жыл бұрын
dr Bajtlik i wykład ponadczasowy Dziękuje
Tibor Szabo
Tibor Szabo 2 жыл бұрын
Podziwiam ogrom wiedzy Pana profesora -jest prawdziwym mędrcem .Taką wiedzę myślę że można uzyskać tylko na uczelni w Lublinie.
gregorius790
gregorius790 6 жыл бұрын
Dzięki za możliwość obejrzenia.
Sariel
Sariel 3 ай бұрын
Prof. Talent🤩
Linka
Linka 7 ай бұрын
Cudowny człowiek:)
adam00030
adam00030 4 жыл бұрын
Czas - linearny proces zachodzący w przestrzeni i z nią nierozerwalny, odmierzany w powtarzalnych cyklach, zmienny pod wpływem grawitacji i prędkości.
6czarnykot6
6czarnykot6 2 жыл бұрын
Czas to proces? To raczej pojęcie abstrakcyjne wprowadzone by opisywać zmienność i kolejność procesów zachodzących we wszechświecie. O tym, że czas jest zmienny pod wpływem grawitacji i prędkości jak dotąd mówi jedynie teoria, która nie została potwierdzona ... dlatego jest teorią nie prawem.
MrKraktor
MrKraktor 2 жыл бұрын
Brawo, ale czy jesteś pewien, że linearny?
Michał Sieczka
Michał Sieczka 6 жыл бұрын
świetne zajmujące
schizaar
schizaar 2 жыл бұрын
9:11 Może tutaj dla pięciolatka zdolność oganięcia "3,5 godziny" byłaby inna, gdyby to było coś, czym faktycznie się posługuje - długość trwania jednego "Reksia" razy 8 czyli 1 sezon Reksia? :)
Greg Antares
Greg Antares 2 жыл бұрын
wiec w każdej z moich komórek jest inny czas 😏 dziękuje za wykład:)
J K
J K 4 жыл бұрын
Co za wspaniała polszczyzna!Pogratulować!A co do czasu i przestrzeni:w/g św. Tomasza z Akwinu pierwszą pochodną(oczywiście nie w różniczkowym znaczeniu)materii jest przestrzeń, a drugą czas!Inaczej mówiąc:nie ma przestrzeni bez materii,a czasu bez jej (materii) ruchu!Genialna intuicja precyzyjnie,bo matematycznie, potwierdzona szczegółową teorią względności!
Włodzimierz Czarzasty
Włodzimierz Czarzasty 2 жыл бұрын
Cóż to za bełkot?
Kazimierz Balos
Kazimierz Balos 6 жыл бұрын
Świetny wykład. Wiadomo, że w jedną godzinę trudno jest ująć wiele aspektów. Mnie zabrakło takiego antropologicznego spojrzenia na czas. Mianowicie - podobno równania kwantowe są bezczasowe, a pojęcie czasu jest tylko związane z naszym postrzeganiem kolejnego, czwartego wymiaru czasoprzestrzeni. Chętnie dowiedziałbym się czegoś więcej na ten temat. Natomiast cały rys historyczny - bardzo ciekawy. Wielu smaczków historycznych nie znałem, a interesuję się trochę tematem...:)
sylweklesio
sylweklesio 4 жыл бұрын
A dlaczego nikt nie zakłada, że czas stoi w miejscu tylko my poruszamy się w nim?
Maciej X
Maciej X 5 жыл бұрын
Mądrze facet gada-polać mu!
Maciej Jankowski
Maciej Jankowski 2 жыл бұрын
Eksperyment myślowy z drezyną i świetlnym wahadłem jest świetny.
rfl gbrg
rfl gbrg 2 жыл бұрын
A co cię przekonuje? Bo mnie to trochę zastanowiło. Jestem człowiekiem nie wykształconym w mądrości świeckiej ale niemniej jestem człowiekiem i mam ten sam instrument co naukowcy- mózg. Nasunęły mi się pytania: czy nie od „zygzaka” nie należało by odjąć drogę drezyny? Rozumiem ze im wolniej jedzie drezyna tym dłuższą drogę pokonuje foton- im wolniej jedzie drezyna- tym szybciej czy wolniej płynie czas? A jeśli drezyna podróżowała by z prędkością światła czy „zygzak” stał by się linią prostą i czy to sprawiłoby ze foton poruszałby się od tej pory w kierunku poruszania się drezyny a nie poruszałby się miedzy zwierciadłami? A co by się stało gdyby drezyna poruszała się z prędkością wyższą od prędkości światła? Czy gdyby drezyna się zatrzymała to co oznaczałoby to dla obserwatora z peronu? Mam jeszcze wiele powiązanych, np.: Czy czas ma prędkość?
Marek Głogowski
Marek Głogowski 2 ай бұрын
Fizjonomia Pana Doktora przypomina mi profesora T.Alenta z komiksów o Tytusie :)
wojtek kowalski
wojtek kowalski 2 жыл бұрын
Super wykład
Natalia Kosieradzka
Natalia Kosieradzka 6 жыл бұрын
Przegenialny wykład. Piszę to z punktu widzenia humanistki, która zastanawia się nad pojęciem czasu i jego oderwaniu od rzeczywistości, od życia człowieka. Dzięki takim wykładowcom fizyka staję się zrozumiała i interesującą dla wszystkich.
Ozzy Osbourne
Ozzy Osbourne 2 жыл бұрын
@Daiva Darpana , nie powie, bo to kretyn i prostak
Daiva Darpana
Daiva Darpana 3 жыл бұрын
@Piotr Ang *W rzeczywistości jest dokładnie przeciwnie* No to słuchamy, oświeć nas i całą fizykę :)
Tomek
Tomek 4 жыл бұрын
@Kulawe Szczęście Jedyną osobą która "popisała się" w tym przypadku jesteś ty - głównie za sprawą przymiotników i argumentów ad personam jakimi zwracasz się do swojego rozmówcy. To tylko pokazuje twój poziom i fakt, że w wymianie zdań jesteś przegrany. Piszesz, że powyższe wideo nie jest przekazem dla obeznanych w fizyce tylko dla laików. Dlaczego więc twierdzisz, że laikom w danym temacie powinno się podawać populistyczną i błędną wiedzę (co Pan na filmie czyni co rusz) zamiast rzetelnych podstaw? Pozwól, że odpowiem - mówisz tak bo nie masz kompletnego pojęcia na temat fizyki a próbujesz wchodzić w dyskusję i obrażasz osoby, które w tej dziedzinie mają wiedzę większą od ciebie. Jesteś idealnym przykładem na to, jak tytuł naukowy i populistyczna paplanina potrafią zmanipulować człowieka. Gdyby chciało ci się ruszyć głową i samemu sprawdzić rzeczowość słów padających na filmie zamiast pochłaniać gotową papkę, gwarantuję, że w ciągu 5 minut usunąłbyś swój komentarz ze wstydu
Piotr Ang
Piotr Ang 4 жыл бұрын
...no tak, z punktu widzenia humanistki - to faktycznie może się tak wydawać :) W rzeczywistości jest dokładnie przeciwnie, bo liczne "nieścisłości" - albo mówiąc wprost brednie - podane w tak fantastyczny sposób i podparte dodatkowo tytułem doktorskim, skutkują zdurnieniem społeczeństwa, które potem "w dobrej wierze" te głupoty wygaduje.
Piotr S-a
Piotr S-a 2 ай бұрын
Skoro czas płynie to jest ciałem płynnym 🤓 Czas może też płynąć wolno - w sensie przeciwnym do szybkiego płynięcia, jak i w sensie takim, że czas jest niezależny od nas, nie możemy go ujarzmić 😆
Einstein's Timespace
22:57
Astronarium
Рет қаралды 788 М.
XLI Sesja VI Kadencji Rady Powiatu w Żywcu
1:13:50
Starostwo Powiatowe w Żywcu
Рет қаралды 234
СТАЛЛОНЕ В ЛЕГЕНДАРНОМ фильме РЭМБО 3
1:34:36
Ганвест - НА РАХАТЕ (Official Audio)
2:30
Ган Вест
Рет қаралды 583 М.
Непосредственно Каха: дуэль
0:31
К-Media
Рет қаралды 7 МЛН
Time - Astronarium #19
22:47
Astronarium
Рет қаралды 556 М.
[Cz1] Czas kosmiczny - wykład prof. Krzysztofa Meissnera
45:49
Wszechnica FWW
Рет қаралды 247 М.
Czy ruch spowalnia czas? Dylatacja Czasu - Szczypta Teorii
36:12
Kształt wszechświata
1:14:28
Polska Akademia Nauk
Рет қаралды 76 М.
O prawdziwych paradoksach / Dr Piotr Chrząstowski-Wachtel
50:02
Wszechnica FWW
Рет қаралды 410 М.
O względności czasu, Leszek Sokołowski
1:03:20
Copernicus
Рет қаралды 75 М.
Początki, ale czego? O Mieszku I - dr hab. Grzegorz Pac
59:45
Wszechnica FWW
Рет қаралды 123 М.
Jak działa czarna dziura? / Dr hab. Andrzej Dragan
49:57
Wszechnica FWW
Рет қаралды 687 М.
СТАЛЛОНЕ В ЛЕГЕНДАРНОМ фильме РЭМБО 3
1:34:36